College van Kerkrentmeesters

Algemene gegevens Protestantse gemeente te Halsteren-Nieuw Vossemeer behorende tot de Protestantse Kerk in Nederland

Naam ANBI: Protestantse gemeente te Halsteren-Nieuw Vossemeer
RSIN/Fiscaal nummer: 007291152
Website adres: http://halsteren-nieuwvossemeer.protestantsekerk.net
Adres: Dorpsstraat 20
Postcode: 4661HP
Plaats: Halsteren
Postadres: Westerland 24
Postcode: 4617 MJ
Plaats: Bergen op Zoom
KvK- nummer  76396584

De Protestantse gemeente te Halsteren-Nieuw Vossemeer is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op www.protestantsekerk.nl/kerkorde

Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 10 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente. Het College van kerkrentmeesters telt 2 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden.
De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college van kerkrentmeesters, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 3).

Beleidsplan
Hier vindt u het beleidsplan van onze gemeente: Beleidsplan 2022-2026

Verslag Activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.

Verkorte staat van baten en lasten.
Klik hier voor: Jaarrekening 2022

Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (vrijwilligersvergoedingen) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

Predikant: ds. Marina van der Zwaag-de Haan tel. (06) 23697249
m.zwaaghaan@hetnet.nl

Scriba: Gea Ros-Peters
tel. (0164) 230588 / (06) 12228651